Na podstawie ponad 10 letniego doświadczenia w zarządzaniu zespołami, w oparciu o doświadczenie zdobyte w tym czasie postanowiłem wskazać najważniejsze czynniki jakie wpływają na sukcesy zespołów oraz wskazać te czynniki, które w największym stopniu przyczyniają się do porażek tychże.
Członkowie zespołów, które odnoszą sukces:
- Traktują cele grupy jako ważniejsze od osobistych i rezygnują z realizowania własnych planów, kiedy zauważą, że swoim zachowaniem popychają zespół w złym kierunku
- Potrafią się jednocześnie skupić na realizowaniu zadań i zarządzaniu procesami
- Rozumieją stojące przed nimi zadania i w pełni angażują się w ich wykonanie. Są skłonni przejąć na siebie kolejne obowiązki jeśli zachodzi taka potrzeba
- Mogą być rozliczani z podjętych obowiązków zarówno przez cały zespół jak i poszczególnych kolegów. Wysłuchują przy tym konstruktywnych opinii na swój temat
- Tworzą swobodną, spokojną atmosferę sprzyjającą pracy; mając swobodę działania, zdają sobie sprawę, że nie wolno im traktować kolegów z zespołu jako konkurentów
- Spontanicznie i otwarcie się porozumiewają doceniając różnorodność pomysłów i widzenie spraw z różnej perspektywy
- Budują atmosferę szacunku, otwartości umysłu i chęci współpracy; starają się wybierać rozwiązania sprzyjające wszystkim i rozwijać pomysły kolegów, słuchają kiedy mówią
- Chętnie podejmują ryzyko, gdyż miejsce strachu w ich postępowaniu zajmuje zaufanie; łatwo nawiązują kontakt wzrokowy i bez oporu wyrażają swoje opinie
- Konflikty i rozbieżności traktują jako możliwości rozwoju, skupiają się na znalezieniu kompromisu
- Bezustannie starają się rozwijać, analizując i uaktualniając swoją wiedzę, znajomość procedur, produktów a także eksperymentując z rozwiązaniami
- Obowiązki zespołu uważają za integralną część swoich obowiązków
- Łączy ich silna więź wynikająca ze wspólnych wartości, dzięki niej odczuwają współodpowiedzialność za wyniki całej grupy i silną potrzebę osobistego zaangażowania w jej pracę
I chyba najważniejsza zasada…
- …
Członkowie zespołu…lubią wspólnie pracować i potrafią czerpać radość z pracy, którą wykonują i jest ona źródłem ich uśmiechu na twarzy.
Przyczyny porażek zespołów:
- Brak zauważalnego wsparcia i zaangażowania ze strony głównego dowodzącego – obojętność
- Skupienie się na wykonywaniu zadań i zupełne ignorowanie koniecznego doskonalenia jakości świadczonych usług
- Ignorowanie konieczności samokształcenia i zwiększania swojego warsztatu sprzedażowego
- Brak jakichkolwiek więzi między członkami zespołu
- Brak jasno określonych priorytetów, celów i sposobów działania – brak planu
„Dokąd zmierzamy i jak zamierzamy pokonać tą drogę”
Jeżeli podobał Ci się ten artykuł i treści w nim zaprezentowane były dla Ciebie przydatne poleć / udostępnij go dalej
Jeżeli chcesz się spotkać i porozmawiać o możliwościach nawiązania współpracy napisz do mnie.